#WSZYSTKOGRA

reż. Agnieszka Glińska, muz. Paweł Lucewicz

musical, prod. Polska, 2016, 90 min.

Trzy kobiety próbują ocalić rodzinny dom i zdobyć to, czego pragną. Opowieść o miłości, przyjaźni i radości życia. W filmie można usłyszeć największe hity gigantów polskiej sceny muzycznej: Perfectu, Maanamu, T.Love czy Lombardu, w zupełnie nowych aranżacjach.

 

ŁUKASZ MACIEJEWSKI O FILMIE ,,#WSZYSTKO GRA”:

WSZYSTKO GRA

Są w tym filmie momenty o wielkiej sile. Na przykład kiedy aktorki trzech pokoleń – Stanisława Celińska, Kinga Preis i Eliza Rycembel śpiewają na trzy głosy evergreen Bogusława Meca do tekstu Jonasza Kofty – „Jej portret”: „Naprawdę jaka jesteś, nie wie nikt” – nuci Celińska, kierując to wyznanie zarówno do młodszych koleżanek, ale także do nas, widzów, odtwarzających na podstawie tekstu Kofty każdy „niedokończony, jasny portret”…

Fabularny, pełnometrażowy debiut wybitnej reżyserki teatralnej, Agnieszki Glińskiej, ma więcej momentów tego typu, jeżeli zatem muzyczny film „#Wszystko gra” w efekcie nieco rozczarowuje, to nie za sprawą  doboru piosenek czy obsady, ale z racji na kłopoty z zachowaniem jednolitego rytmu i scenariuszowego niezdecydowania.

Chociaż historia polskiego kina zna wiele filmów muzycznych (począwszy od „Zakazanych piosenek”, poprzez „Małżeństwo z rozsądku” Barei po popularne filmy Janusza Rzeszewskiego), to gatunek ten od dawna był u nas zaniedbywany i traktowany po macoszemu. W sumie nic dziwnego, musical wymaga ogromnych nakładów finansowych i wykształconych muzycznie artystów znających się na rzeczy. „#Wszystko gra” Agnieszki Glińskiej wydaje się zatem propozycją trochę niezdecydowaną, międzygatunkową. Filmem z piosenkami, ale bez musicalowego rozmachu, z dosyć jednak tandetnymi, ubogimi scenami tanecznymi. Do tego dochodzi konwencjonalna fabułka melodramatyczna i obyczajowa (historia niedowarzonych romansów i domu zamieszkałego przez trzy pokolenia kobiet). Jeżeli zatem w efekcie debiut Glińskiej ogląda się z pewną przyjemnością, to za sprawą aktorskiej prawdy Celińskiej, Preis i Rycembel. Aktorkom wierzymy bardziej niż fabule. „Naprawdę jaka jesteś, nie wie nikt…”

Łukasz Maciejewski

źródło: Narodowe Centrum Kultury – Kultura Dostępna w Kinach